Erasmus+ „Naszej środowisko jest naszą przyszłością”

Podsumowanie działań projektowych w ramach programu Erasmus+

Ostatnim działaniem było oficjalne podsumowanie trzyletniej pracy nad projektem Our Environment Is Our Future. Uczestnicy programu opowiedzieli społeczności szkolnej o efektach i rezultatach projektu. Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją: Prezentacja Erasmus+


Podsumowująca wycieczka do Warszawy

16 czerwca 2023r. pojechaliśmy do Warszawy. Jednym z celów wycieczki było odwiedzenie warszawskiego zoo. Obecnie ogrody zoologiczne przyczyniają się do ochrony gatunków zagrożonych wyginięciem, a tym samym do utrzymania bioróżnorodności świata. Była to świetna okazja do podsumowania wszystkich działań w ramach projektu Our Environment Is Our Future.


Akcja liczymy jeżyki

Jednym z rezultatów projektu Our Environment Is Our Future, realizowanego w ramach programu Erasmus+ jest akcja – Liczymy ełckie jerzyki. Te niezwykłe ptaki od stuleci zamieszkiwały miasta i zjadając setki owadów, poprawiały komfort życia ludzi. W ostatnich latach liczba jerzyków niestety maleje. Postanowiliśmy zaangażować mieszkańców miasta w ewidencjonowanie miejsc gniazdowania tych ptaków w celu ich ochrony. Wszystkie informacje związane z akcją znajdują się na stronie głównej szkoły w zakładce Akcja liczymy jeżyki


Włochy – ostatnia wizyta

Dnia 15 kwietnia wyruszyliśmy w niesamowitą podróż, której celem było międzynarodowe spotkanie we Włoszech w ramach projektu Erasmus+. Każdy z nas był bardzo podekscytowany i nie mogliśmy się doczekać, aby spotkać się z naszymi zagranicznymi przyjaciółmi. W końcu nadszedł ten najbardziej oczekiwany dzień, w którym wszyscy uczestnicy projektu Erasmus + spotkali się po raz kolejny. Po powitalnej prezentacji miasta Bargi, czekały nas zajęcia integracyjne, które przyniosły ze sobą pełno uśmiechu i pozwoliły lepiej się ze wszystkimi poznać. Gospodarze oprowadzili nas po terenie szkoły, zobaczyliśmy tam, jak wyglądają lekcje i życie we włoskiej szkole średniej. Po pysznym obiedzie przygotowanym przez uczniów szkoły każda grupa przedstawiła prezentację na temat swojego kraju, miasta oraz szkoły. Po prezentacjach udaliśmy się na przechadzkę po mieście z przewodnikami, którymi byli nasi włoscy gospodarze.

Wtorek rozpoczęliśmy od podróży do Florencji. Przewodnik przedstawił nam wiele ciekawostek na temat historii miasta i jego obiektów. Zdaliśmy sobie sprawę, że znajdujemy się w niesamowitym miejscu, które jest kolebką kultury europejskiej. Kolejny dzień rozpoczęliśmy od omówienia przygotowanych przez uczniów z każdego kraju prezentacji na tematy: Food km 0 i Slow food, a po nich udaliśmy się na spacer po górach w kierunku “Benefizio”- farmy ekologicznej. Na miejscu zapoznaliśmy się z prowadzeniem pasieki oraz życiem i pracą pszczół. Dowiedzieliśmy się, jak działa rój, jakie są dla niego zagrożenia oraz jakie role pełnią poszczególne pszczoły. Nie zapomniano też o chwili na odpoczynek, degustację miodu i zjedzenie lekkiego i pysznego drugiego śniadania przygotowanego z lokalnych produktów spożywczych we współpracy ze Stowarzyszeniem Coldiretti. Po powrocie do szkoły ISI Barga czekało nas jeszcze spotkanie z rodzinami goszczącymi.

Czwartek był dniem pełnym wrażeń i nowych doświadczeń. Wszyscy udaliśmy się do szkoły chemicznej “ITT Ferrari” znajdującej się w Borgo a Mozzano, gdzie uczestniczyliśmy w zajęciach laboratoryjnych z zakresu recyklingu oleju odpadowego i przetwarzania go na biodisel. Następnie odwiedziliśmy zakład przemysłu papierniczego Lucart. Oglądaliśmy oczyszczalnię i słuchaliśmy o jej wpływie na nasze środowisko. Później czekała nas godzinna przerwa na lunch, po którym udaliśmy się autokarem do Linea Gotica, aby zwiedzić fortyfikacje z czasów II wojny światowej. W muzeum II wojny światowej przewodniczka opowiedziała nam o historii zwiedzanego regionu. Następnie skierowaliśmy się do fortyfikacji, gdzie usłyszeliśmy o potwornych wydarzeniach, które miały tam miejsce, a także o warunkach, w jakich musieli pracować robotnicy.

Nadszedł ostatni dzień spędzony całą grupą, w trakcie którego uczestniczyliśmy w zajęciach podsumowujących nasze działania. Dokonaliśmy również ewaluacji całego projektu. Po zaprezentowaniu wszystkich wniosków odbyło się oficjalne pożegnanie. Z wielką nostalgią żegnając się ze wszystkimi, nie uniknęliśmy łez. Podsumowując nasz wyjazd, mogę z całą pewnością stwierdzić, iż był to czas pełen emocji, niesamowitych przygód, radości i wzruszeń. Spędziliśmy osiem dni na poznawaniu historii, kultury, tradycji i stylu życia mieszkańców słonecznej Italii. Otrzymaliśmy mnóstwo życzliwości ze strony włoskich rodzin i szkoły. Poznaliśmy nowych ludzi i zacieśnialiśmy więzy z przyjaciółmi poznanymi na zajęciach w Polsce. Uczestniczyliśmy w wielu interesujących zajęciach stwarzających okazję do praktykowania komunikacji w języku angielskim i przełamywanie barier międzykulturowych. Spotkania, w których uczestniczyliśmy pozwoliły na stworzenie przyjaźni i wspaniałych wspomnień. projekt Erasmus+ pomógł nam w pełni uświadomić sobie, że jeśli teraz nie zrobimy kroku, aby pomóc naszemu środowisku, w przyszłości możemy nie mieć szans by ocalić nasza planetę i uratować żyjące na niej organizmy.


Wymiana szkolna w ramach programu Erasmus+

W dniach 28.11-02.12.2022 wzięliśmy udział w kolejnej wymianie szkolnej w ramach programu Erasmus+. Tym razem pojechaliśmy do Halle (Niemcy), gdzie wspólnie z uczniami z Irlandii, Niemiec i Włoch pracowaliśmy nad projektem poświęconym idealnej przestrzeni życiowej. Rozpatrywane były aspekty ekologiczne i polityczne, życia społecznego oraz gospodarki. Uczniowie przedstawili rezultaty swoich prac w formie kolażu, piktogramów, zdjęć i rysunków, wskazując najbardziej istotne zagadnienia współczesnego świata.

29. listopada pojechaliśmy do Berlina, by zwiedzić Bundestag – siedzibę niemieckiego parlamentu, gdzie według ustalonego porządku, odbywają się debaty, konsultacje i głosowania nad projektami ustaw. Dowiedzieliśmy się, jak wygląda demokratycznie wybrany skład zgromadzenia plenarnego, podział miejsc na poszczególne partie, obliczany na podstawie wyników wyborów do Bundestagu. W kolejnym dniu odwiedziliśmy Dessau, a w nim słynny Bauhaus, modernistyczną uczelnię artystyczno-rzemieślniczą z lat 1925-26, zaprojektowaną przez Waltera Gropiusa. Zespół budynków związanych z działalnością Bauhausu został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Szkoła prowadziła warsztaty m.in. obróbki drewna, metalu, malarstwa ściennego, ceramiki, rzeźby. Uczestniczyliśmy w ciekawych warsztatach, zgodnie z twierdzeniem twórcy szkoły, że wszyscy rzemieślnicy są artystami, jak też wszyscy artyści powinni być dobrymi rzemieślnikami. Nasze prace zabraliśmy do szkoły goszczącej, gdzie zostały umieszczone na wystawie.

1 grudnia, mogliśmy zobaczyć miejscowy zakład recyclingu, uczestniczyliśmy też w warsztatach artystycznych na terenie szkoły goszczącej. Powstały imponujące prace malarskie na flagach, będące wyrazem naszych oczekiwań przyszłego świata. Wszystkie prace zostały zaprezentowane w formie galerii wieczorem, kiedy to odbyło się spotkanie z rodzicami uczniów niemieckich. Mogliśmy wysłuchać pięknego koncertu naszych kolegów, którzy zagrali utwory klasyczne z naszych czterech krajów. W ostatnim dniu zaproszeni zostali inni uczniowie szkoły goszczącej. Mogli oni obejrzeć rezultaty naszych wspólnych prac. Mieliśmy okazję poznać innych naszych rówieśników niemieckich i porozmawiać o nurtujących nas sprawach.


Drugie ze spotkań projektu Erasmus+ odbyło się w Ełku w dniach
25.09 – 01.10.2022


Relacja uczestnika..
Pierwszego dnia spotkaliśmy się z samego rana w szkole. Najpierw odbyły się zajęcia integracyjne, dzięki którym mogliśmy się lepiej poznać, z zainteresowaniem oglądaliśmy przedstawione przez gości prezentacje o swoich krajach. Po wstępnych pracach nad projektem udaliśmy się do parku linowego oraz pokazaliśmy naszym gościom miasto.

Kolejny dzień wypełniła intensywna praca nad projektem. W międzynarodowych grupach szukaliśmy przykładów wpływu działalności człowieka na różne ekosystemy. Efekty pracy zostały omówione i przedstawione w postaci plakatów. Rozpoczęliśmy również planowanie idealnego ekologicznego miasta przyszłości.

Następnego dnia pojechaliśmy na warsztaty do lokalnej farmy ekologicznej. Podczas warsztatów najpierw przybliżono nam zwyczaje pszczół, poznaliśmy też tajniki pszczelarstwa, a następnie wysłuchaliśmy wykładu na temat zielarstwa oraz wzięliśmy udział w przygotowaniu tradycyjnych potraw. Tego samego dnia wieczorem odbyło się spotkanie z rodzinami goszczącymi. Podczas spotkania uczniowie zaprezentowali rodzicom i zaproszonym gościom dotychczasowe efekty pracy nad projektem. Wszyscy też mieli okazję spróbować lokalnych potraw.

Kolejny dzień spędziliśmy w Biebrzańskim Parku Narodowym. Na miejscu mieliśmy okazję osobiście przekonać się o negatywnym wpływie działalności człowieka na tak wrażliwy obszar, jakim jest teren bagienny. Poznaliśmy współczesne zagrożenia dla parku związane ze zmianami klimatu. Zbadaliśmy również czystość wody w rzece Biebrzy.

Szósty, ostatni dzień również był wypełniony intensywną pracą. Dokończyliśmy nasze projekty dotyczące idealnego miasta przyszłości i zaprezentowaliśmy je uczestnikom. Ostatnim punktem tego dnia było wręczenie certyfikatów oraz wykonanie pamiątkowego zdjęcia.

Różnorodne działania podejmowane w tym tygodniu uświadomiły nam, jak ważne są nasze
codzienne wybory i jaki mają wpływ na stan środowiska naturalnego. Uczestnicząc w zajęciach, rozwinęliśmy nasze umiejętności i wiedzę. Dzięki spotkaniu nawiązaliśmy międzynarodowe kontakty. Projekt Erasmus+ dostarczył nam niezapomnianych wrażeń.


Pierwsze spotkanie partnerów projektu w Irlandii (Dublin 03.04 2022r. – 09.04.2022r.)

Relacja z pobytu oczami uczestników:
Nasza podróż rozpoczęła się o świcie. Najpierw przejazd do Warszawy, następnie trzygodzinny lot do Dublina. Około godziny 17 byliśmy na miejscu gotowi do rozpoczęcia przygody. Po wylądowaniu na lotnisku z niecierpliwością oczekiwaliśmy na naszych partnerów, którzy mieli nas przyjąć w swoich domach. Po serdecznych powitaniach i wymianie uprzejmości, nasze grupy się rozeszły. Pierwszy wieczór niektórzy z nas postanowili poświęcić na odpoczynek, podczas gdy inni wybrali się na spacer po urokliwym Blanchardstone.

Nadszedł drugi dzień naszej podróży, pełen nowych przygód i niezwykłych spotkań. Rankiem spotkaliśmy wszystkich uczestników programu Erasmus+. Zajęcia integracyjne, które mieliśmy tego dnia, okazały się niezwykle zabawne i inspirujące. Następnie prezentowaliśmy filmy promujące naszą szkołę, miasto i kraj. Mogliśmy także bliżej poznać szkołę Luttrellstown Community College, która jest zupełnie inna od polskich szkół. Uczniowie mają tam dostęp do szerokiej gamy zajęć, takich jak: stolarstwo, sztuka, ogrodnictwo czy śpiew. To naprawdę fascynujące, jak wiele możliwości edukacyjnych ma ta szkoła. Po lekcjach wybraliśmy się całą międzynarodową grupą do kręgielni. Nasz kolega Kacper okazał się mistrzem kręgli! Z wielką radością obserwowaliśmy jego trafne rzuty i pękaliśmy z dumy..

Trzeci dzień również przyniósł nam wiele ciekawych wrażeń. Rankiem mieliśmy przyjemność przywitać się z pracownikiem lokalnej farmy, który zaprezentował nam zdrowe i ekologiczne produkty. Dowiedzieliśmy się wiele o rolnictwie ekologicznym i o tym, jak ważne jest dbanie o zdrowe żywienie. Następnie wyruszyliśmy na wycieczkę miejskim transportem do urokliwego miejsca o nazwie Farmleigh. To tam znajdował się dom rodziny Guinnessów. Przyroda i atmosfera tego miejsca nas zachwyciły. Wieczorem odbyło się przyjęcie zorganizowane przez rodziców naszych partnerów. Rodziny, pochodzące tak naprawdę z różnych stron świata, przygotowały potrawy charakterystyczne dla swoich kultur, co pozwoliło nam spróbować różnorodnych smaków. Szkoła również przygotowała dla nas wiele atrakcji, podziwialiśmy śpiew, grę na gitarze czy pianinie oraz tradycyjny irlandzki taniec ludowy.

Czwarty dzień także był pełen wrażeń i niezwykłych doświadczeń. Rano udaliśmy się komunikacją miejską do centrum ekologii. Tam czekała na nas miła obsługa, która opowiedziała nam o zrównoważonym stylu życia i nietypowych rozwiązaniach wykorzystywanych w budynku. Następnie udaliśmy się do serca Dublina. Nasi irlandzcy koledzy i koleżanki byli doskonałymi przewodnikami, opowiadali fascynujące historie o budowlach i miejscach, które odwiedziliśmy.

Nadszedł piąty i ostatni dzień spędzony w szkole. Uczestniczyliśmy w zajęciach, podczas których podsumowaliśmy nasze doświadczenia związane z uczestnictwem w programie Erasmus+. Wspólnie dyskutowaliśmy o tym, jak nasze życie i nawyki uległy zmianie dzięki tej niezwykłej podróży. Po zajęciach udaliśmy się do magicznego miejsca o nazwie Glendalough, gdzie znajduje się przepiękna dolina z wodospadem. Tego miejsca nie dało się opisać słowami – zapierające dech w piersiach widoki pozostaną na długo w naszej pamięci.

Ostatni dzień spędziliśmy w szkole, gdzie mieliśmy okazję prezentować nasze projekty reklamowe dotyczące ekologicznych produktów. Przez dwa dni pracowaliśmy w grupach nad tworzeniem oryginalnych i kreatywnych materiałów. Na zakończenie całego wyjazdu otrzymaliśmy torby z logo Erasmusa, zaprojektowane przez grupę uczestników w naszym projekcie. Dodatkowo otrzymaliśmy certyfikaty i słodycze, które były miłym gestem podziękowania. Pożegnanie okazało się najtrudniejszym momentem dnia. W ciągu tych kilku dni zdążyliśmy poznać wielu wspaniałych i przyjaznych ludzi. Z ogromną nostalgią i wdzięcznością żegnaliśmy się z nowymi przyjaciółmi.

To była niezwykła podróż, spędziliśmy w Irlandii siedem dni pełnych przygód, nowych przyjaźni i niezapomnianych doświadczeń. Poznaliśmy kulturę, historię i piękno kraju, dzięki czemu nasze horyzonty zostały poszerzone. Wspólnie uczestniczyliśmy w zajęciach, które rozwijały nasze umiejętności i otwierały nowe perspektywy. Byliśmy świadkami różnorodności i różnic kulturowych, które poruszyły naszą wyobraźnię. Spotkania i współpraca z uczniami z innych krajów umocniły więzi między nami i zapoczątkowały długotrwałe przyjaźnie. Program Erasmus+ dał nam nie tylko możliwość poznania nowych miejsc, ale także nauczył nas wartości tolerancji, otwartości i współpracy. To niezapomniane doświadczenie, które na zawsze pozostanie w naszych sercach.


Wyjazd do Biebrzańskiego Parku Narodowego

W ramach działań związanych z realizacją naszego projektu postanowiliśmy odwiedzić najbliższy nam, i jednocześnie największy w Polsce, park narodowy – Biebrzański Park Narodowy. Chcieliśmy uzyskać odpowiedzi na szereg nurtujących nas pytań, np.:

– W jakim celu utworzono na tym obszarze park narodowy, które elementy środowiska są najcenniejsze?
– Jakie są główne zagrożenia dla środowiska parku?
– Czy zmiany klimatu i globalne ocieplenie wpływają na kondycję roślin i zwierząt na terenie parku?
– Jak na środowisko parku wpłynął pożar dużych obszarów torfowisk?
– Jak środowisko parku reaguje na przedłużające się susze?
– Jakie działania podejmuje park aby poprawić sytuację?
– Jak wygląda praca w parku narodowym, jacy specjaliści są potrzebni?
i wiele, wiele innych.

Podczas warsztatów, jakie przygotowali dla nas pracownicy parku, nie tylko usłyszeliśmy odpowiedzi na nasze pytania, ale również zbadaliśmy osobiście, jak różnorodne organizmy żyją w każdej kropli wody zaczerpniętej z Biebrzy. Pobyt w parku wykorzystaliśmy też do zwiedzenia Twierdzy Osowiec.


Wyjście do Przedsiębiorstwa Gospodarki Odpadami Eko-Mazury w Siedliskach

Uczestnicy projektu udali się do Siedlisk, aby z bliska obejrzeć proces segregacji odpadów. Przedsiębiorstwo Eko-Mazury jest nowoczesne i w dużej mierze segregacja odpadów odbywa się tutaj automatycznie. Mieliśmy okazję zobaczyć cały cykl „produkcyjny” – od załadowania śmieci na taśmociąg, poprzez mechaniczne sortowanie poszczególnych odpadów, po ręczne rozdzielanie końcowej frakcji. Poznaliśmy też problemy zakładu – przede wszystkim niewłaściwe segregowanie śmieci przez mieszkańców. Zobaczyliśmy osobiście, ile problemów stwarzają odpady wrzucane do nieodpowiednich pojemników.


Jednym z pierwszych działań w ramach projektu „Our Environment Is Our Future” było przygotowanie i przeprowadzenie wśród uczniów naszej szkoły ankiety dotyczącej zmian klimatu na Ziemi. Uczniowie odpowiadali między innymi na pytania odnoszące się do ich opinii i wiedzy na temat przyczyn i skutków katastrofy klimatycznej, możliwości przeciwdziałania negatywnym zmianom, czy naszej odpowiedzialności za zły stan środowiska naturalnego.


Początki projektu Our Environment Is Our Future

W roku szkolnym 2020/2021 rozpoczęliśmy realizację nowego projektu w ramach międzynarodowego programu Erasmus+. Program ten promuje współpracę szkół ze wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej. W obecnym projekcie współpracujemy ze szkołami z Włoch, Irlandii oraz Niemiec. Dzięki programowi przez najbliższe dwa lata będziemy mogli poszerzać naszą wiedzę na temat zagrożeń środowiska przyrodniczego spowodowanych działalnością człowieka. Pozwoli nam to na bardziej świadome działania w przyszłości i wybieranie alternatywnych, przyjaznych dla środowiska rozwiązań. Głównymi celami projektu są: promowanie postawy proekologicznej oraz życie w harmonii ze środowiskiem.

Nasz szkolny zespół tworzy 14 osób z różnych klas. Uczestnicy projektu wkrótce wezmą udział w wymianie międzynarodowej, podczas której będą mieli możliwość rozwijania kompetencji językowych. Udział w pracach projektowych to również wymiana dobrych praktyk, przełamanie barier językowych, poznanie kultury państw współpracujących, a także nawiązywanie nowych przyjaźni. Do tej pory uczestnicy projektu wykonali kolaże przedstawiające zainteresowania, filmiki na temat: hodowli zwierząt, smogu, wylesiania oraz ptaków żyjących w miastach. Najnowsze zadania to: wykonanie pamiętnika oraz wspólne poszukiwanie rozwiązań problemów związanych z zagrożeniami środowiska.

następna
Skip to content