Youth vote for Europe
Od września 2018 r., dzięki wsparciu finansowemu programu Erasmus+, nasza szkoła rozpoczyna realizację kolejnego projektu w sektorze Edukacji szkolnej, akcja 2 – projekty Współpracy szkół. Projekty współpracy szkół (KA229) polegają na współdziałaniu szkół z różnych krajów nad wspólnym tematem bądź problemem do rozwiązania. Projekty mają wzmacniać potencjał szkół do współpracy międzynarodowej, pozyskiwania wiedzy i umiejętności oraz stawiania czoła nowym wyzwaniom. Projekty mają wspierać międzynarodowe wymiany grup uczniów w celu promowania wartości związanych z tolerancją i włączeniem społecznym.
Przez 2 lata wspólnie z Niemcami, Włochami i Irlandią będziemy pracować nad projektem „Youth vote for Europe”.
Na stronie szkoły na bieżąco będą ukazywać się informacje na temat realizacji projektu. Zapraszamy do śledzenia działań projektowych, a zainteresowanych uczniów do udziału w projekcie.
Urszula Karwel, szkolny koordynator projektu
Pierwsze, pełne sukcesów spotkanie partnerów projektu „Youth vote for Europe” w Niemczech
W listopadzie 2018 r. mieliśmy przyjemność uczestniczenia w pierwszym spotkaniu wszystkich partnerów projektu „Youth vote for Europe”, realizowanego w ramach programu Erasmus+ Edukacja szkolna w Niemczech. Wspólnie z kolegami i koleżankami z Niemiec, Irlandii i Włoch spędziliśmy w Halle bardzo intensywny tydzień, pełen emocji i niezapomnianych wrażeń. W spotkaniu uczestniczyło czworo uczniów naszej szkoły: Gabriela Lis, Aleksandra Karwowska, Magda Ladzińska i Karolina Wojsław oraz nauczycielki, p. Urszula Karwel i p. Elżbieta Andruczyk.
Gospodarze Giebichenstein – Gymnasium, szkoły którą odwiedziliśmy, przygotowali program, w którym wielogodzinna praca nad projektem połączona została z zabawą oraz mile spędzonym czasem. Pracę rozpoczęliśmy po powitaniu nas przez dyrektora szkoły, pana Gaube. Jednym z punktów naszej pracy było wykorzystanie metody „Uczeń uczy ucznia”. Uczniowie z wszystkich krajów partnerskich podzielili się swoją wiedzą na temat państw Unii Europejskiej, zaprezentowali swoje miasta i szkoły.
W Halle pracowaliśmy nad stworzeniem ankiety dotyczącej oczekiwań młodzieży wobec UE. Uczniowie opracowali w grupach międzynarodowych pytania ankietowe, które były wszystkim uczestnikom prezentowane, przez wszystkich przedyskutowane, aby w fazie końcowej wybrac najwłaściwsze zagadnienia. Każdy kraj otrzymał zadanie przeprowadzenia ankiety wśród uczniów swoich szkół, dlatego nauczyciele przetłumaczyli ją na języki swoich narodowości. Uczniowie otrzymali również zadanie stworzenia logo projektu Erasmus +. Logo to powinno reprezentować i obejmować temat „Głosowanie młodzieży na Europę” . Młodzież zrealizowała temat po zebraniu pomysłów. Wyniki pracy zostały zaprezentowane, a przez głosowanie ustaliliśmy zwycięzcę.
Najbardziej ekscytującym wydarzeniem podczas pracy nad projektem było odwiedzenie Parlamentu Niemieckiego w Berlinie. Zwiedziliśmy Bramę Brandenburską, a szczególne wrażenie zrobiła na nas wizyta w Bundestagu, gdzie mogliśmy wysłuchać wykładu w języku angielskim w galerii dla odwiedzających sali plenarnej, a także mogliśmy odwiedzić imponującą kopułę Reichstagu. Potem spotkaliśmy się w domu Paula-Löbe z politykiem SPD MP Dr. Karambą Diaby, który podczas godzinnej dyskusji zaprezentował swoją pracę polityczną w Bundestagu. Zafascynowała nas również wystawa Experience Europe, gdzie zdobyliśmy więcej informacji na temat pracy Parlamentu Europejskiego i wzięliśmy udział w interaktywnej sesji plenarnej.
Niemieccy uczniowie zorganizowali też wycieczkę po mieście Halle. Zwiedzanie miasta obejmowało fundamenty Franków, fontannę osiołka, posąg Haendla, Czerwoną Wieżę, Marktkirche, Graseweghaus, Händelhaus, obraz w Gasthaus Schad, katedrę, Moritzburg, Leopoldinę, Uniwersytet i Kulturinsel. Podczas spotkania przewidziano także wieczór z rodzicami goszczącymi. Tego wieczoru świetnie się bawiliśmy. Wspólnie śpiewaliśmy kolędy w języku angielskim, polskim, włoskim i niemieckim.
W Giebichenstein – Gymnasium opracowaliśmy również pytania do wywiadów, które chcielibyśmy zadać politykom we wszystkich krajach partnerskich w ramach naszej pracy nad projektem. Każda grupa projektowa będzie próbowała przeprowadzić rozmowy z posłami do PE z własnego kraju, a także z lokalnymi politykami w kwestiach dotyczących młodych ludzi. Po gorących dyskusjach pojawiły się różne plakaty z naszymi najważniejszymi wynikami. Wyraźnie zauważono, że pytania dotyczące wywiadu koncentrują się na bieżących kwestiach, takich jak bezpieczeństwo w Europie, Brexit i postępowanie z uchodźcami. W czasie po pracy dwiedziliśmy najstarszą niemiecką fabrykę czekolady: Muzeum Halloren, które dostarczyło informacji na temat historii czekolady, spojrzenia za kulisy fabryki Halloren, a nawet pokój z czystej czekolady. Wieczorem odbyliśmy wycieczkę z pochodniami po Zamku Giebichenstein.
Z Halle wróciliśmy bogatsi o nową wiedzę, nowe umiejętności, nowe znajomości. Właśnie takie doświadczenia zachęcają do udziału w projektach wspieranych przez Unię Europejską
„Erasmusi” ZS nr 5 w Irlandii
Ostatni tydzień marca 2019r. upłynął w atmosferze wytężonej pracy nad projektem „Youth vote for Europe” (Erasmus+). Czworo uczniów naszej szkoły: Katarzyna Ferenc, Aleksandra Brzostek, Aleksandra Żyłowska oraz Dawid Sarnecki pod opieką p. Urszuli Karwel i p. Elżbiety Tarabuły wyjechali do Irlandii, aby wspólnie z Irlandczykami, Niemcami i Włochami podjąć działania projektowe.
Luttrestown Community College to szkoła, którą odwiedziliśmy. Szkoła tętniąca życiem, przyjazna, wielonarodowościowa, przestrzegająca surowej dyscypliny. Bardzo imponujący był obraz uczniów z dumą noszących mundurki szkolne.
Pierwszy dzień w szkole dostarczył mnóstwo emocji. Uczniowie poznawali się ze swoimi rówieśnikami z innych krajów, poznawali szkołę. Gospodarze przygotowali ciekawe gry integracyjne, aby przełamać bariery.
Prace projektowe odbywały się w nowo wybudowanej części budynku szkolnego. Tradycyjnie uczniowie rozpoczęli od uczenia siebie nawzajem. Prezentowali swoje kraje, miasta i szkoły nie tylko w zespole Erasmusa lecz także wśród innych uczniów szkoły. Ważnym punktem podczas pracy nad projektem była analiza wyników ankiety „Co oznacza dla mnie Europa” , porównanie ich między krajami oraz dyskusja na temat podobieństw i różnic. Przedyskutowaliśmy również odpowiedzi na pytania, które wysłaliśmy do polityków w naszych krajach partnerskich. Ważne zestawienia zostały porównane, a następnie zaprezentowane wszystkim uczestnikom. Okazało się, że niezbyt duża ilość polityków w każdym kraju partnerskim odpowiedziała na pytania dotyczące przyszłości Unii Europejskiej. Uczniowie, pracując w grupach międzynarodowych, stworzyli plakaty i filmy promujące zbliżające się wybory juniorów do Parlamentu Europejskiego. Takie wybory każdy kraj przeprowadzi w swoich szkołach wśród uczniów niepełnoletnich. Irlandzcy uczniowie prezentowali wszystkim także formy wsparcia Irlandii przez Unię Europejską, m.in. w dziedzinie edukacji, środowiska, handlu, transportu, biznesu.
Gospodarze LCC przygotowali w swoim programie mnóstwo atrakcji, urozmaicających czas pracy. Zwiedziliśmy Parlament Irlandzki Dàil, pokazano nam ważne miejsca i zabytki Dublina, takie jak O’Connall Street , posąg Molly Malone. Molly Malone to postać z tradycyjnej irlandzkiej opowieści ludowej. Była sprzedawczynią ryb i owoców morza, która zmarła na gorączkę. Odwiedzilismy Glendalough, piękną dolinę, w której podziwialiśmy tajemnicze pozostałości dawnej osady i klasztoru. W osadzie widzieliśmy Kościół Św. Kewina, twórcy Glendalough, wieżę (tzw. round tower) typową dla średniowiecznej Irlandii i ruiny klasztoru z X-XII wieku. Zostaliśmy zaproszeni również na koncert w National Concert Hall w Dublinie, podczas którego uczniowie z 30 dublińskich szkół prezentowali muzykę tradycyjną i nowoczesną.
Między uczestnikami projektu nawiązały się nowe przyjaźnie, co było bardzo widoczne w dniu wyjazdu.
Uczniowie zagłosują na Europę
Drodzy uczniowie i nauczyciele,
z racji realizowanego przez nas projektu Erasmus+ pt. „Youth vote for Europe”, w szkole zostanie przeprowadzona symulacja wyborów do Parlamentu Europejskiego wśród uczniów niepełnoletnich (klasy pierwsze i drugie). Termin przedsięwzięcia to 21.05.- 24.05.2019r. W pokoju nauczycielskim zostanie udostępniony plan wyborów dla każdej klasy pierwszej i drugiej. Udział w symulacji wyborów jest dobrowolny i anonimowy. Uczniów zachęcam do wzięcia udziału, a nauczycieli proszę o wsparcie i dostosowanie się do planu wyborów, przygotowanego przez koordynatora projektu p. Urszulę Karwel.
Za współpracę dziękuje
Dyrektor Dariusz Malinowski
Wyniki wyborów do Parlamentu Europejskiego
Jak wynikało z założeń naszego projektu „Youth vote for Europe” realizowanego w ramach programu Eramus+ przeprowadziliśmy w szkole wśród uczniów niepełnoletnich prewybory do Parlamentu Europejskiego. Zespół Erasmusa (uczniowie i nauczyciele) przygotowali w szkole salę wyborczą oraz karty do głosowania. Przed wyborami nauczyciele zaprezentowali uczniom programy partii kandydujących do PE. Przedsięwzięcie trwało od 21. 05 do 24.05. 2019 r. W wyborach, które były anonimowe i dobrowolne, wzięło udział 81,29% uczniów klas pierwszych i drugich. Poniżej przedstawiamy wyniki wyborów:
1. Komitet wyborczy Wiosna Roberta Biedronia – 27,34% głosów
2. Konfederacja Korwin Braun Liroy Narodowcy – 25,9% głosów
3. Komitet wyborczy Prawo i Sprawiedliwość – 15,83 % głosów
4. Komitet wyborczy KUKIZ`15 – 12,59% głosów
5. Koalicja Europejska PO PSL SLD ZIELONI – 7,19% głosów
Goście z Niemiec, Włoch i Irlandii w naszej szkole.
Ostatni tydzień września (23.09.-27.09.2019r.) upłynął w atmosferze pełnej emocji i niezapomnianych wrażeń. Wszystko za sprawą programu Erasmus+, dzięki któremu realizujemy projekt pt. „Youth vote for Europe”. Gościliśmy uczniów i nauczycieli z zaprzyjaźnionych szkół z Niemiec, Włoch i Irlandii. W spotkaniu, łącznie z naszymi uczniami i nauczycielami, wzięło udział 40 osób. Był to bardzo intensywnie spędzony czas, ponieważ wiele godzin pracowaliśmy nad wspólnym projektem, chcąc jednocześnie zapewnić naszym gościom dobrą zabawę i miły pobyt.
Starannie zaplanowaliśmy każdy dzień. Realizując nasz wspólny projekt „Youth vote for Europe” chcieliśmy zachęcić młodzież do aktywności w życiu Europy oraz do samodzielnego podejmowania decyzji dotyczących przyszłości młodych ludzi w Unii Europejskiej. W tym celu porównaliśmy wyniki prewyborów do PE, które zostały przeprowadzone w każdej szkole partnerskiej wśród uczniów niepełnoletnich(16-17lat) z wynikami wyborów właściwych, które np. w Polsce miały miejsce 26 maja 2019r. W grupach międzynarodowych staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego młodzież zagłosowała inaczej niż społeczeństwo danego kraju. Uczniowie przeanalizowali programy kandydatów do PE oraz ich reklamy przedwyborcze. Podczas pracy w szkole po raz kolejny zastosowaliśmy metodę „Uczeń uczy ucznia”. Koledzy i koleżanki z zagranicy odwiedzali uczniów naszej szkoły podczas lekcji i dzielili się swoją wiedzą na temat krajów Unii Europejskiej oraz szkół w Europie. Uczniowie zebrali również pomysły na zorganizowanie w każdej szkole partnerskiej Dnia Europy.
Chcąc podzielić się naszymi doświadczeniami i efektami pracy w projekcie, zorganizowaliśmy wieczór z rodzicami uczniów naszej szkoły. Spotkanie odbyło się w Centrum Edukacji Ekologicznej w Ełku. Gościom zaprezentowaliśmy naszą pracę od początku trwania projektu. Jedna z uczennic przygotowała prezentację, obejmującą działania projektowe w Niemczach i Irlandii. Przygotowaliśmy Quiz oraz gry i zabawy przy ognisku. Swoją obecnością zaszczycił nas zespół muzyczny z I Liceum Ogólnokształcącego w Ełku, prowadzony przez Panią Elżbietę Wesołowską.,natomiast uwieńczeniem wieczoru był występ zawodowych tancerzy – ucznia klasy 2E Jakuba Chudzińskiego oraz jego partnerki.
Jako gospodarze chcieliśmy zapewnić wszystkim dobrą zabawę oraz stworzyć okazję do poznania naszego miasta i regionu. Uczniowie odwiedzili miejsca/obiekty finansowane ze środków UE. Byliśmy w Parku Linowym, gdzie każdy mógł sprawdzić swoją sprawność i wypróbować odporność na lęk wysokości Zorganizowaliśmy wycieczkę do Warszawy, podczas której punktem kulminacyjnym była wizyta w Sejmie. Jeden dzień pracy nad projektem miał miejsce w Krainie Wolnych Koni, do której dotarliśmy ‘na kijkach” Nordic Walking.
Tydzień upłynął nam w błyskawicznym tempie. Trudno było nam żegnać naszych przyjaciół, ale cieszymy się, że już wkrótce, w marcu 2020 roku, zobaczymy się ponownie, tym razem we włoskiej Bardze w Toskanii.