Erasmus+ DE03-KA219

Ankieta na temat orientacji zawodowej uczniów.

Drodzy Uczniowie,
Zapraszamy do wzięcia udziału w badaniu dotyczącym orientacji zawodowej uczniów naszej szkoły.
Wyniki ankiety zostaną wykorzystane do badań statystycznych w ramach projektu Erasmus+.
Link do ankiety: Erasmus + project
Z poważaniem
Koordynatorzy projektu.

Niemcy, Grecy, Finowie, Włosi i Irlandczycy w naszej szkole

Ostatni tydzień września (25.09.-29.09.2017r.) upłynął w atmosferze pełnej emocji i niezapomnianych wrażeń. Wszystko za sprawą programu Erasmus+, dzięki któremu realizujemy projekt pt. „SYCAS”– Start Your Career At School… Gościliśmy uczniów i nauczycieli z zaprzyjaźnionych szkół z Niemiec, Grecji, Włoch, Finlandii i Irlandii. W spotkaniu, łącznie z naszymi uczniami i nauczycielami, wzięło udział 55 osób. Był to bardzo intensywnie spędzony czas, ponieważ wiele godzin pracowaliśmy nad  wspólnym projektem, chcąc jednocześnie zapewnić naszym gościom dobrą zabawę i miły pobyt.

Podczas pracy w szkole po raz kolejny zastosowaliśmy metodę „Uczeń uczy ucznia”. Koledzy i koleżanki z zagranicy odwiedzali uczniów naszej szkoły podczas lekcji i dzielili się swoją wiedzą na temat krajów Unii Europejskiej, szkół w Europie oraz tego, w jaki sposób szkoła przyczynia się do przyszłej kariery zawodowej młodych ludzi. Bardzo ciekawie opowiadali o swoich doświadczeniach zawodowych w czasie szkolnym, np. podczas praktyk zawodowych lub prac wykonywanych w wakacje. Nauczycielka z Irlandii, która jest doradcą zawodowym, przeprowadziła wśród uczniów test kompetencji zawodowych (on-line). Każdy mógł poznać swoje mocne i słabe strony oraz odkryć naturalne predyspozycje do wykonywania zawodu.

Zdecydowaliśmy już wcześniej, że końcowym efektem projektu będzie strona www, na której uczniowie będą mogli znaleźć wszystkie potrzebne informacje dotyczące przyszłej kariery, np. porady, jak napisać CV i list motywacyjny, jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, jakie warunki trzeba spełnić, aby studiować za granicą, linki do stron szkół wyższych itp. Podczas tego tygodnia zostały stworzone ramy naszej strony internetowej, pozostało nam umieszczenie adresów i poprawa szaty graficznej.

Z tego względu, że w pracy nad projektem skupiamy się nad karierą młodych ludzi, odwiedziliśmy Park Naukowo-Technologiczny w Ełku, który wspiera naukę, przedsiębiorczość oraz szeroko rozumianą innowacyjność. Dyrektor, p. Daniel Kulig, opowiedział o funkcjonowaniu placówki oraz zachęcił do korzystania z usług Parku w przyszłości.

Chcąc podzielić się naszymi doświadczeniami i efektami pracy w projekcie, zorganizowaliśmy wieczór z rodzicami uczniów naszej szkoły. Spotkanie odbyło się w Centrum Edukacji Ekologicznej w Ełku. Swoją obecnością zaszczycili nas Dyrektorzy naszej szkoły, p. Kazimierz Czepułkowski, p. Małgorzata Dąbrowska i p. Dariusz Malinowski oraz etatowy członek Rady Powiatu, p. Bożenna Puławska. Gościom zaprezentowaliśmy naszą pracę od początku trwania projektu (od 2015r.) oraz przygotowaliśmy Quiz, koncert utalentowanych uczniów, gry i zabawy przy ognisku, których autorami byli również nasi koledzy i koleżanki z zagranicy.

Tydzień spędzony w obcym kraju jest zawsze  doskonałą okazją do poznania ludzi, obyczajów, kultury i codziennego życia. Jednym z najważniejszych założeń programu jest to, że uczniowie mieszkają u rodzin goszczących, stają się członkami rodzin i przez tydzień biorą udział w codziennych zajęciach.

Jako gospodarze chcieliśmy zapewnić wszystkim dobrą zabawę oraz okazję do poznania naszego miasta i regionu. Aby nasi goście  mogli lepiej poznać Ełk, zorganizowaliśmy grę uliczną. Odwiedziliśmy też Park Linowy, gdzie każdy mógł sprawdzić swoją sprawność i wypróbować swoją odporność na lęk wysokości. Zorganizowaliśmy wycieczkę do Białowieskiego Parku Narodowego – chcieliśmy pokazać naszym gościom to, z czego jesteśmy znani – naszą przyrodę, miejscami wciąż zachowaną w niezmienionym stanie.  Zwiedziliśmy Muzeum Ikon w Supraślu, podziwiając jego bogate zbiory, a na zakończenie dnia bawiliśmy się w salonie wirtualnej rzeczywistości Cybersowa w Białymstoku.

Tydzień upłynął nam w błyskawicznym tempie. Żegnaliśmy się ze łzami w oczach, ale też z nadzieją na ponowne spotkanie. W kwietniu 2018 roku zobaczymy się ponownie, tym razem we włoskiej Bardze.


Erasmusi w Radiu 5

Kolejne spotkanie uczniów Zespołu Szkół nr 5 w Ełku z europejskimi kolegami dobiegło końca.  Przypomnijmy, że młodzież wraz z nauczycielami z Niemiec, Finlandii, Grecji, Włoch i Irlandii gościła w Ełku za sprawą  programu Erasmus plus. Projekt „Start Your Career at School, czyli Zacznij Swoją Karierę w Szkole” – bo o nim mowa – realizowany jest od 2015 roku.

– Zadania realizowane przez uczniów w czasie tygodniowej wizyty, oparte były głównie na badaniu kariery młodych ludzi, zaznacza koordynator projektu i nauczyciel języka niemieckiego – Urszula Karwel.

O wspólnie spędzonym czasie z rówieśnikami z krajów partnerskich opowiadali nam uczniowie ełckiego „ekonomiaka” – Zuzia, Hubert i Justyna.

– Warto przypomnieć, że młodzież podczas zajęć w szkole pracowała m.in. nad przygotowaniem strony internetowej, z której w przyszłości skorzystać będą mogli wszyscy chętni, dodaje Urszula Karwel.

Było to już piąte spotkanie uczniów. Po wyjazdach do Niemiec, Irlandii, Finlandii i Grecji, oraz goszczeniu europejskich kolegów w Polsce, uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół nr 5 w Ełku odwiedzą jeszcze w kwietniu przyszłego roku Włochy.

Źródło tekstu i zdjęcia: Radio5 – Młodzież z Erasmusa gościła w Ełku


Majówka z Erasmusem

31 maja 2017 r. w Centrum Edukacji Ekologicznej ełckie szkoły świętowały Majówkę z Erasmusem, której gospodarzem był Zespół Szkół nr 5 w Ełku –„ Ekonomiak”. Impreza, w której wzięło udział ok. 80 osób, poświęcona była realizowanemu w ramach programu Erasmus+ projektowi pt. „SYCAS” Start Your Career At School….”, nad którym uczniowie ekonomiaka pracują od 2015 r. z Niemcami, Grecją, Finlandią, Włochami i Irlandią. Wydarzenie było doskonałą okazją, aby przypomnieć wszystkim, że Zespół Szkół nr 5 obchodzi w tym roku Jubileusz 70-lecia. Swoją obecnością zaszczycili Dyrektorzy Zespołu Szkól nr 5, pani Małgorzata Dąbrowska i pan Dariusz Malinowski, Dziekan Wyższej Szkoły Finansów i Zarzadzania w Ełku, pan Karol Kowalewski, doradcy zawodowi Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, panie Zofia Lenczewska i Teresa Garlicka, nauczyciele innych szkół, pani Liliana Harasim, pani Katarzyna Grzymkowska i pani Grażyna Orchowska.

Uczniowie wraz z opiekunami, panią Urszulą Karwel i panią Elżbietą Andruczyk, przygotowali szereg atrakcji dla zaproszonych gości: prezentację osiągnięć w projekcie, quiz zakończony wręczeniem nagród zwycięzcom, koncert, gry i zabawy przy ognisku. Uczniowie uczestniczący w projekcie „SYCAS” Start Your Career At School…podzielili się swoimi doświadczeniami z szerokim gronem odbiorców, zachęcając jednocześnie do realizacji projektów unijnych.

Zapraszamy do obejrzenia prezentacji przygotowanej przez młodych „Erasmusów” 🙂


„Uczniowie uczą uczniów” – dlaczego nie? 🙂

W naszym Ekonomiaku uczniowie uwielbiają wcielać się w rolę nauczycieli i uczyć innych, mimo że to wcale nie łatwa sprawa J Trzeba się wówczas zaangażować, wykazać trochę pewności siebie i umiejętnie przekazać wiedzę.

Jeden z majowych poniedziałków (22.05.2017) rozpoczął zespół Erasmusa właśnie od uczenia uczniów. Przez cały dzień uczniowie uczestniczący w projekcie pt. „SYCAS” Start Your Career At School… realizowanym w ramach programu Erasmus+, dzielili sie swoją wiedzą zdobytą podczas wizyty w Grecji z kolegami i koleżankami z wszystkich klas. Przygotowali na wysokim poziomie prezentację, która wzbudziła ogromne zainteresowanie. Dyskusjom po prezentacji  nie było końcaJ, a współpraca miedzy uczniami była godna podziwu.

Czy ktoś twierdzi, że nie lubi poniedziałków? 🙂


Wyniki ankiety skierowanej do absolwentów szkół

Zespół  Erasmusa pragnie serdecznie podziękować wszystkim absolwentom, którzy wypełnili ankietę stworzoną w ramach realizacji projektu „SYCAS” Start Your Career At School….Wyniki ankiety, które publikujemy poniżej, zostały przedyskutowane podczas spotkania wszystkich partnerów w Grecji (Ateny). Wnioski, które wyciągnęliśmy, wykorzystamy do dalszej pracy.

SYCAS former students – wyniki ankiety


„SYCAS” Start Your Career At School… w greckim klimacie 🙂

1 kwietnia 2017r. czworo uczniów Ekonomiaka: Joanna Karpińska, Ewa Maliszewska, Anna Bukowska i Mateusz Gałęski pod opieką p. Urszuli Karwel i p. Elżbiety Andruczyk, wyruszyło do Aten, aby wspólnie z kolegami i koleżankami z Grecji, Niemiec, Włoch, Irlandii i Finlandii zrealizować zadania dotyczące projektu „SYCAS” Start Your Career At School… realizowanego w ramach programu Erasmus+.

Ateny to miasto z niesamowitą historią. Starożytna architektura, klimat na ulicach miasta i przesympatyczni ludzie sprawili, że zakochaliśmy się  w Grecji od pierwszego wejrzenia. Szkoła, którą odwiedziliśmy, 14. Gimnazjum w Atenach, różni się od tych, które widzimy w Polsce. Budynek szkoły to jedna wielka otwarta przestrzeń. Szkolny korytarz połączony jest bezpośrednio z boiskiem, na którym uczniowie spędzają każdą przerwę. Zaskoczył nas szkolny poranek.  O godz. 8.15 odbywa się krótki apel, podczas którego wszyscy uczniowie i nauczyciele odmawiają modlitwę.

W 14. Gimnazjum spotykaliśmy się niemalże codziennie. W grupach międzynarodowych pracowaliśmy nad analizą ankiet skierowanych do absolwentów szkół, które wcześniej zostały przeprowadzone w każdej szkole partnerskiej. Dyskusjom nie było końca, a wybrane wyniki ankiet prezentowaliśmy przed całym międzynarodowym gronem. Absolwenci wzbogacili naszą wiedzę i pomogli znaleźć odpowiedz na pytanie, w jaki sposób szkoła przyczyniła się do ich kariery zawodowej. Pracując nad projektem stworzyliśmy galerię ciekawych zawodów, wykonywanych w Europie oraz udoskonaliliśmy formę wywiadu, który przeprowadzaliśmy z potencjalnymi kandydatami na wybrane stanowisko pracy. Uczniowie, wykorzystując metodę „Uczeń uczy ucznia”, stawali się tez nauczycielami greckiej młodzieży. Dzielili się z nimi swoją wiedzą na temat krajów Europy.

Grecka koordynator przygotowała bardzo ciekawy program. Codziennie zwiedzaliśmy przepiękne miejsca Aten i okolic. Acropol, góra Lycavitus, Angora, Muzeum Maratonu były ciekawą lekcją historii. Tydzień spędzony w rodzinie goszczącej to również moc doświadczeń i emocji. Bardzo gościnni Grecy traktowali naszych uczniów jak członków rodziny, zapoznawali z obyczajami, panującymi w ich domach. Uczniowie szybko zapomnieli, co znaczy bariera językowa 🙂

Ελλάδα zajęła szczególne miejsce w naszych wspomnieniach. Utrwaliliśmy przyjaźnie, nawiązaliśmy też nowe. Wróciliśmy bogatsi o nowe doświadczenia i…o kilka kilogramów, czemu winna jest przepyszna grecka kuchnia 🙂

Urszula Karwel – szkolny koordynator projektu


Ankieta Erasmus+

Drodzy Absolwenci

W związku z realizowanym w szkole międzynarodowym projektem Erasmus+ chcielibyśmy zapytać Was, jak potoczyły się Wasze losy zawodowe po ukończeniu szkoły. Prosimy o wypełnienie krótkiej ankiety.

Przesyłamy link do ankiety:

https://docs.google.com/forms/d/1ReyoSVSOCF-xit5kKdKIMZxrhHLkiU-oF2aEgyGkF4I/edit

Znajduje się on również na stronie naszej szkoły – zakładka SZKOŁA -> podzakładka ABSOLWENCI.

Dziękujemy za pomoc

Koordynatorzy projektu

Urszula Karwel, Elżbieta Andruczyk


Kolejna wizyta „Erasmusów” w radio

6 grudnia 2016 r. uczniowie, którzy uczestniczyli w listopadowej wizycie w Finlandii w ramach naszego projektu „SYCAS” Start Your Career At School…: Patrycja Niewiarowska (kl. II R), Monika Rożyńska (kl. II R), Zuzanna Jaszczurowska (kl. III E) oraz Hubert Węgłowski (kl. IIIi2)  wystąpili w audycji „Szkoła na antenie” w zaprzyjaźnionym radio Bayer Fm.  Posłuchajcie, o czym opowiadali 🙂

Zespół Szkół nr 5 w Ełku

radio-bayer-finlandia

 

Sztuka tworzenia Video – CV

Podczas ostatniej „erasmusowskiej” wizyty w Iisalmi, Finowie zorganizowali nam warsztaty tworzenia Video-CV, które jest nowym sposobem aplikowania na wymarzone stanowisko. Przekazano nam ważne wskazówki, jak przygotować skuteczne Video-CV. Poczyniliśmy pierwsze kroki w tworzeniu tego typu dokumentu. Uczniowie w krótkim filmiku, trwającym ok. 2 min., pokazywali nie tylko swoje umiejętności, ale też osobowość. Kreatywność uczniów przeszła nasze oczekiwania 🙂 Czy uczniowie zrobiliby wrażenie na potencjalnym pracodawcy?  Odpowiedz znajdziecie po obejrzeniu wybranych Video – CV :-). Linki umieścimy niebawem.

Urszula Karwel – szkolny koordynator projektu


Zespół Szkół nr 5  Z Erasmusem w Finlandii

Za nami kolejne (już trzecie) pełne niesamowitych wrażeń spotkanie z naszymi europejskimi kolegami z Niemiec, Finlandii, Grecji, Włoch i Irlandii. Tym razem spotkanie odbyło się w Iisalmi – bardzo atrakcyjnym fińskim miasteczku. W dniach 20-26 listopada 2016 r. wspólnie pracowaliśmy nad naszym projektem „SYCAS” Start Your Career At School – Young Entrepreneurs learning to create and innovate your own career w ramach programu Erasmus+. W wizycie uczestniczyło czworo uczniów naszej szkoły: Patrycja Niewiarowska (kl. IIR), Monika Rożyńska (kl. IIR), Zuzanna Jaszczurowska (kl. IIIE) oraz Hubert Węgłowski (kl. IIIi2), którzy byli pod opieką pani Urszuli Karwel i pani Elżbiety Andruczyk.

Gospodarze Iisalmen Lyseo, szkoły wyróżniającej się bardzo wysokim poziomem,  przygotowali program, z zegarmistrzowską – można powiedzieć –precyzją. Zadbali o każdy szczegół, więc nikt z nas nie miał czasu nawet na chwilkę nudy 🙂

Najważniejszym punktem spotkania była wytężona praca nad założeniami projektu. Już pierwszego dnia po przyjeździe uczniowie wcielili się w rolę nauczycieli i wykorzystując metodę „Uczeń uczy ucznia” przekazywali kolegom z krajów partnerskich swoją wiedzę na temat systemu edukacji obowiązującego w ich kraju. Odwiedzili też uczniów fińskich, nieuczestniczących w projekcie, którym również przekazali przygotowane informacje.

Nasza międzynarodowa „erasmusowska” grupa, licząca ok. 60 osób, odwiedziła Uniwersytet w Kajaani – Kajaani University of Applied Sciences, gdzie wszyscy mieliśmy przyjemność  uczestniczyć w warsztatach dotyczących kariery zawodowej młodych ludzi. Nauczyliśmy się tu m.in. tworzenia „mini” biznes planu 🙂

W Iisalmen Lyseo podczas pracy nad projektem w grupach międzynarodowych stworzyliśmy dwie ankiety: pierwszą skierowaliśmy do absolwentów szkół, natomiast drugą do pracodawców. Ankieta wśród absolwentów szkół zostanie wkrótce przeprowadzona przez każdą szkołę partnerską w formie elektronicznej. Natomiast wyniki ankiety skierowanej do pracodawców przeanalizowaliśmy bardzo szybko. Uczniowie, po wizycie w trzech największych fińskich firmach: Ponsse, Genelec i Profile, przygotowali efekty badań w formie prezentacji.  Wykorzystując metodę „Uczeń uczy ucznia” przekazali zdobytą wiedzę uczniom i nauczycielom.

Finowie zorganizowali nam też warsztaty tworzenia Video-CV, które jest nowym sposobem aplikowania na wymarzone stanowisko. Przekazano nam ważne wskazówki, jak przygotować skuteczne Video-CV. Poczyniliśmy pierwsze kroki w tworzeniu tego typu dokumentu. Uczniowie w krótkim filmiku, trwającym ok. 2 min., pokazywali nie tylko swoje umiejętności, ale też osobowość. Kreatywność uczniów przeszła nasze oczekiwania 🙂

Podczas wizyty w Iisalmi nie zabrakło też dobrej zabawy i rozrywek, które dostarczyły wszystkim uczestnikom niesamowitej frajdy i niezapomnianych wrażeń. Zwiedziliśmy miasto wykorzystując aplikację internetową, na Uniwersytecie w Kajaani wypróbowaliśmy gry symulacyjne, w Domu Kultury wysłuchaliśmy przepięknego koncertu świątecznego, podczas wieczoru z rodzinami goszczącymi oglądaliśmy skecze, śpiewaliśmy, a nasza koleżanka, Zuzia Jaszczurowska, zaprezentowała wszystkim taniec z ogniem (fire show) 🙂

Okazało się, że uczniowie świetnie komunikują się ze swoimi rówieśnikami z Europy.  Po raz kolejny uświadomiliśmy sobie, jak ważne są spotkania z „żywym” językiem obcym. Oprócz tego, że nawiązały się nowe przyjaźnie, młodzież wiele nauczyła się od siebie nawzajem. Każdy z uczestników zebrał nowe doświadczenia i wzbogacił swą wiedzę na temat kariery zawodowej młodych ludzi. Młodzież zgodnie z wytycznymi programu, zamieszkiwała w rodzinach goszczących i dzięki temu mogła poznać nie tyko codzienne życie Finów, ale także ich tradycje i zwyczaje.

Przed nami jeszcze trzy wizyty, na które z niecierpliwością czekamy. W kwietniu 2017 r.  uczniowie pojadą do Grecji, we wrześniu wszystkich gości powita nasza szkoła, a w marcu 2018r. odwiedzimy Włochy.

Urszula Karwel – szkolny koordynator projektu

eras_fil01

eras_fil02

eras_fil03

eras_fil04

eras_fil05

eras_fil06

eras_fil07

eras_fil08

eras_fil09

eras_fil10


Wizyta w radio Bayer Fm

25 października 2016r. wybrani uczniowie naszej szkoły, zaangażowani w realizację projektu pt. „SYCAS” Start Your Career At School…., wystąpili w audycji Radia Bayer Fm „Szkoła na antenie”. Uczniowie postanowili podzielić się swoimi doświadczeniami, zebranymi podczas realizacji projektu z szerokim gronem publiczności.

 Zapraszamy do odsłuchu na stronie internetowej radia :

http://bayerfm.eu/co-w-szkole/zespol-szkol-nr-5-w-elku/#more

Urszula Karwel, Elżbieta Andruczyk

zs5


Europass w rękach naszych uczniów

Podczas uroczystego rozpoczęcia roku szkolnego 2016/2017 mieliśmy przyjemność wręczyć uczniom zaangażowanym w realizację projektu „SYCAS” Start Your Career At School… dokument Europass Mobilność.

Europass  to Paszport Językowy, który został przyjęty decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. i obowiązuje od 1 stycznia 2005 roku.  Jest zalecany dla obywateli Unii Europejskiej poszukujących pracy, zarówno w kraju macierzystym, jak i za granicą. Pozwala na lepszą prezentację doświadczenia zawodowego i umiejętności przed pracodawcą. Każdy z nas wie, że coraz więcej pracodawców wymaga od pracowników płynnego posługiwania się, co najmniej jednym językiem obcym. Warto dobrze zaprezentować tę umiejętność już na etapie składania CV.  Europass to niezastąpiona pomoc przy autoprezentacji umiejętności językowych.

Mam nadzieję, że dokument, który otrzymali nasi uczniowie, zwiększy ich szanse na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną  w związku z przyszłą wymarzoną pracą. Gratuluję Jakubowi Królczyk, ucz. kl. 3i1, Patrykowi Wiszowatemu, ucz. kl. 2L, Klaudii Rabkowskiej, ucz. kl. 2L, Rafałowi Giczewskiemu, ucz. kl. IVi2, Justynie Zysk, ucz. kl. 2R, Barbarze Andruszkiewicz, ucz. kl. 3R, Patrykowi Okrągłemu, ucz. kl. 2i2 oraz Kondradowi Jankowskiemu, ucz. kl. 2i2.

Urszula Karwel

epas


„SYCAS” Start Your Career At School ….

W ramach realizacji projektu pt. „SYCAS”  Start Your Career At School – Young Entrepreneurs learning to create and innovate your own career, doradcy zawodowi  z Powiatowego Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Ełku objęli opieką uczniów klas pierwszych i drugich naszej szkoły. Od 7 czerwca 2016r. panie Teresa Garlicka i Zofia Lenczewska rozpoczęły pracę z naszą młodzieżą.  Przez tydzień udzielały ważnych informacji i wskazówek dotyczących kształtowania kariery zawodowej młodych ludzi. Zbadały ich preferencje zawodowe, aby pomóc odnaleźć właściwą ścieżkę rozwoju po ukończeniu szkoły. W tym celu przeprowadziły profesjonalny test predyspozycji zawodowych, dzięki któremu uczniowie mogli odpowiedzieć sobie na pytania, w jakim zawodzie sprawdzą się najlepiej oraz jakimi cechami mogą pochwalić się przyszłemu pracodawcy.

Paniom Teresie Garlickiej i Zofii Lenczewskiej serdecznie dziękujemy za podsunięcie naszym uczniom inspiracji w poszukiwaniu właściwej ścieżki zawodowej.

Urszula Karwel; Elżbieta Andruczyk

syc1

syc2

syc3

syc4


„Erasmusi” w stoczni jachtowej

3 czerwca 2016 r. uczniowie klas: II L i III L  (logistycy) uczestniczyli w wycieczce edukacyjnej do stoczni jachtowej Delphia Yachts Kot Sp J w Olecku.  Wyjazd odbył się w ramach realizacji projektu „SYCAS” Start Your Career At School – Young Entrepreneurs learning to create and innovate your own career” (program Erasmus+).

Uczniowie dowiedzieli się, że Delphia Yachts to obecnie największy producent jachtów w Polsce oraz jeden z większych w Europie Środkowo-Wschodniej. Zatrudnia ponad 600 pracowników. Przedsiębiorstwo produkuje jachty żaglowe i motorowe. Od momentu założenia (1990 r.) firma stworzyła ponad 30 modeli jachtów i wyprodukowała ponad 20.000 jednostek. Uczniowie zdobyli praktyczną wiedzę dotyczącą pracy różnych działów przedsiębiorstwa: produkcji, logistyki, sprzedaży, transportu. Poznali innowacyjne technologie procesu produkcyjnego jachtu, funkcjonowanie magazynu, wyposażenie jachtu. Zdobyli informacje na temat rynków zbytu. Firma wspołpracuje z takimi państwami jak: Szwecja, Holandia, Niemcy, Włochy, Kanada, Korea, Japonia. Młodzież otrzymała propozycję odbycia praktyki zawodowej w stoczni.

Po zwiedzaniu zakładu produkcyjnego uczniowie wraz z opiekunami mieli czas integracji na ognisku na terenie Miejskiego Ośrodka  Sportu i Rekreacji w Olecku.

Elżbieta Tarabuła

img1

img2

img3

img4

img5

img6


„Erasmusi” w Dublinie

W dniach 16.04.-22.04.2016 r. czworo uczniów naszej szkoły: Barbara Andruszkiewicz – kl. 2R, Justyna Zysk – kl. 1R, Patryk Okrągły – kl. 1i2, Konrad Jankowski – kl. 1i2 pod opieką pana Dyrektora, Kazimierza Czepułkowskiego, pani Urszuli Karwel i pani Elżbiety Andruczyk, uczestniczyło w międzynarodowym działaniu związanym z uczeniem się/nauczaniem/szkoleniami w Irlandii (Dublinie). Wspólnie ze swoimi rówieśnikami z Irlandii, Niemiec, Włoch, Grecji i Finlandii, uczniowie pracowali nad założeniami projektu pt. „SYCAS” Start Your Career At School – Young Entrepreneurs learning to create and innovate your own career” realizowanego w ramach programu Erasmus+, Edukacja Szkolna, Partnerstwa Strategiczne.

Colaiste Pobail Setanta to nazwa szkoły, którą odwiedziliśmy. Szkoła  tętniąca życiem, przyjazna – uczy się tu 46 narodowości, promująca  równość, szacunek i uczciwość, uznająca, że każdy jest wyjątkowy. Szkoła bardzo nowoczesna – stwarzająca zarówno uczniom jak też nauczycielom świetne warunki nauki i pracy, a zarazem szkoła z ogromną dyscypliną, której każdy przestrzega. Muszę przyznać, że wszyscy byliśmy nią  zachwyceni. W Colaiste Pobail Setanta pracowaliśmy prawie każdego dnia. Jednym z najważniejszych celów wizyty w Irlandii było porównanie wyników ankiety na temat orientacji zawodowej młodzieży, która została przeprowadzona w każdej ze szkół partnerskich. (Przypominamy, że ankieta została opracowana przez uczniów i nauczycieli z Niemiec, Irlandii, Polski, Włoch, Grecji i Finlandii podczas grudniowego spotkania w Niemczech). Wyniki ankiety okazały się bardzo ciekawe. Uczniowie zauważyli zarówno podobieństwa jak też różnice w postrzeganiu swojej przyszłości zawodowej. Jeśli ktoś z Was nie widział jeszcze wyników naszych badań, zapraszamy do analizy 🙂 Zostały one opublikowane we wcześniejszym artykule.

Pracując w szkole w grupach międzynarodowych uczniowie zdobyli nowe doświadczenia oraz wzbogacili swą wiedzę, ucząc się od siebie nawzajem. Młodzież podzieliła się nowymi wiadomościami z innymi kolegami i koleżankami szkoły irlandzkiej oraz szkoły w swoim kraju, wykorzystując metodę „uczeń uczy uczniów” .

Nasi gospodarze zadbali również o nasz wypoczynek po pracy i przygotowali bardzo ciekawy program. Zwiedziliśmy piękne miasto – Dublin, Glendalough, byliśmy na Uniwersytecie Maynooth oraz  w siedzibie Microsoft, a z rodzinami goszczącymi spędziliśmy bardzo miły wieczór, podczas którego każdy kraj zaprezentował swój narodowy taniec.

Udział w spotkaniu stworzył uczniom możliwość poznania rówieśników z innych krajów, ich stylu życia i problemów dnia codziennego. Mieszkanie przez pewien czas w rodzinie goszczącej stworzyło okazję zaobserwowania, jak żyje na co dzień kolega z innego kraju, jak mieszka, w jaki sposób spędza wolny czas , czym się interesuje, jakie ma zwyczaje  i jak wygląda jego życie w szkole. Należałoby dodać, że rodziny goszczące traktowały naszych uczniów jak prawdziwych członków rodziny. Wśród młodzieży nawiązały się przyjaźnie, dlatego tak trudno było pożegnać się po tygodniowym pobycie w Irlandii 🙂

Spotkanie młodzieży z różnych krajów z pewnością wywarło wpływ na ich rozwój osobowości oraz umocniło poczucie, że są obywatelami Europy. Panu Dyrektorowi oraz opiekunom projektu sprawia ogromną satysfakcję to, że nasi uczniowie, dzięki realizacji projektu, stają się bardziej samodzielni, pogłębiają znajomość kraju i języka obcego oraz bardziej otwierają się na kulturową różnorodność Europy 🙂

image4

ir52

ir77

ir85

ir99

ir103

ir118

ir139

ir156

ir172

ir176

ir184

ir212

ir243

ir245

ir247

ir248

ir271

ir282


 

Wyniki ankiety „ Orientacja zawodowa młodzieży”

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do analizy wyników naszej ankiety,o której informowaliśmy w poprzednich artykułach. Wyniki są niesamowicie ciekawe. Przyjemnej lektury 🙂

Sycass 2015 – 2018 Career orientation in Europe

sycass


Ostanie „newsy” z Małego Koła Europejskiego

Uczestnicy Małego Koła Europejskiego udają się od czasu do czasu w podróż po Europie. Żeby podróż była udana, uczniowie zbierają informacje na temat różnych krajów, ich kultury i tradycji. Tematem przewodnim ostatnich spotkań były tradycyjne tańce krajów, będących naszymi partnerami w programie Erasmus+, czyli Niemiec, Irlandii, Grecji, Włoch i Finlandii. Poznawaliśmy również polskie tańce, które uczniowie „testowali” podczas licznych prób. Najbardziej spodobał nam się taniec z Mazowsza „Dyna”. Uczniowie, którzy prowadzili w tym tańcu wszystkie koleżanki to Patryk Okrągły i Konrad Jankowski z kl. 1i2. Wspólnie zdecydowaliśmy, ze taniec ten zostanie przez naszych uczniów zaprezentowany podczas wizyty w Irlandii (Dublin).


Spotkanie z pracownikami Powiatowego Urzędu Pracy w Ełku

18 marca 2016r. naszą szkołę odwiedzili pracownicy PUP w Ełku – panie zajmujące się doradztwem zawodowym. Przeprowadziły bardzo ciekawe spotkanie dla uczniów klas I i II w ramach realizowanego w szkole projektu pt.  „SYCAS” Start Your Career At School – Young Entrepreneurs learning to create and innovate your own career” (program Erasmus+). Uczniowie zostali zasypani ogromem przydatnych w życiu młodego człowieka informacji. Panie przedstawiły różne formy wsparcia, które Urząd Pracy oferuje młodym ludziom po ukończeniu szkoły. Zapoznały  również z aktualną sytuacją na rynku pracy i zaprezentowały „Barometr zawodów” w powiecie ełckim – efekt badań przeprowadzonych przez PUP. Uczniowie dowiedzieli się, których zawodów jest za dużo, a których brakuje w naszym regionie. Dla rozluźnienia atmosfery panie podały kilka ciekawostek. Czy ktoś z Was wiedział, że kiper to nazwa zawodu dla degustatora win? 🙂

Dziękujemy Panu Dyrektorowi PUP w Ełku – Dariuszowi Kuprewiczowi, paniom prowadzącym spotkanie – p. Joannie Radziwiłowicz i p. Emilii Modzelewskiej oraz pani Zofii Gierałtowskiej, która czuwała, aby spotkanie w szkole doszło do skutku, za owocne rozpoczęcie współpracy  w ramach programu Erasmus+.

Urszula Karwel, Szkolny koordynator projektu

image1

image2

image3


 

Drodzy uczniowie oraz wszyscy Zainteresowani,

Przedstawiamy Wam ankietę na temat orientacji zawodowej młodzieży w Europie – wytwór wspólnej pracy uczniów i nauczycieli z Niemiec, Polski, Finlandii, Grecji, Irlandii i Włoch. Ankietę prezentujemy Wam w trzech językach: angielskim, niemieckim i… polskim J Jak już Was wcześniej informowaliśmy, ankieta zostanie przeprowadzona w każdej ze szkół partnerskich projektu „SYCAS…”, a jej wyniki – w rozbiciu na chłopców i dziewczęta przeanalizujemy w kwietniu 2016 r. podczas międzynarodowego działania w Irlandii (Dublin).

Questionnaire deutsch

Questionnaire englisch

Ankieta – Berufsorientierung, wersja polska


 

„Uczniowie uczą uczniów“ – „SYCAS – Start Your Career at School ….“

W dniu 19.01.2016 r. uczniowie biorący udział w projekcie pt. „SYCAS -Start Your Career At School – Young Entrepreneurs learning to create and innovate your own career “, realizowanym w ramach programu Erasmus+ (Edukacja Szkolna, Partnerstwa Strategiczne), podzielili się z uczniami klas pierwszych i drugich naszej szkoły swoimi doświadczeniami zdobytymi podczas grudniowej wizyty w Niemczech. W spotkaniu w Niemczech uczestniczyli również ich rówieśnicy z Grecji, Włoch, Finlandii i Irlandii. Uczniowie mieszkali wówczas w niemieckich rodzinach goszczących, dzięki czemu poznali życie codzienne oraz zwyczaje panujące w tym kraju. W szkole, w grupach międzynarodowych, uczyli się współpracy, różnych sposobów realizacji naszych działań projektowych, rozwiązywania napotkanych problemów. Wiele nauczyli się od siebie nawzajem. Zdobytą wiedzą postanowili podzielić się z kolegami i koleżankami z naszej szkoły. Postawieni w roli ekspertów uczniowie okazali się bardzo odpowiedzialni. Przygotowali prezentację multimedialną oraz odpowiadali na niezliczoną ilość pytań zadawanych przez zainteresowanych słuchaczy. Autoprezentację uczniów uczniowie ocenili wysoko. Z pewnością wiele się też nauczyli i wzbogacili swoją wiedzę 🙂

Urszula Karwel, Szkolny koordynator projektu

uczniowie_ucza_1

uczniowie_ucza_2


Drodzy uczniowie,
przedstawiam Wam pracę, wykonaną przez Waszego kolegę z kl. 3i2, Kamila Jankowskiego. Przyznacie, że wykonał dobrą „robotę”? 🙂 Informacje zawarte na plakacie pomogą Wam zapamiętać tytuł naszego projektu oraz państwa w nim uczestniczące.

Urszula Karwel

erasmus_2


Drodzy uczniowie,
w związku z realizacją naszego projektu „SYCAS – Start your career at school ….”  w ramach programu Erasmus+ prowadzone jest Małe Koło Europejskie dla uczniów, którzy chcieliby zaangażować się w projekt oraz pogłębić swoją wiedzę na temat krajów Unii Europejskiej. Informację o terminach spotkań umieszczam zawsze na tablicy ogłoszeń przy sekretariacie szkoły oraz przy tablicy z zastepstwami. Chętnych zapraszam 🙂

Urszula Karwel


Sześć państw Unii Europejskiej – jeden cel. Wizyta w Niemczech

Z racji realizacji projektu pt. „SYCAS” Start Your Career At School – Young Entrepreneurs learning to create and innovate your own career.” ( “Rozpocznij karierę od szkoły – młodzi przedsiębiorcy uczą się kreować i wprowadzać     innowacje w swojej przyszłej pracy zawodowej”) w ramach programu Erasmus+, wzięliśmy udział w spotkaniu wszystkich partnerów z sześciu państw europejskich w Niemczech (Halle/Saale). 12 grudnia 2015 r. czworo uczniów naszej szkoły i 3 opiekunów łącznie z panem Wicedyrektorem Dariuszem Malinowskim spotkało się z partnerami projektu z Niemiec, Włoch, Finlandii, Grecji i Irlandii.

Wizyta przebiegała w atmosferze wytężonej pracy nad założeniami projektu, ale nie zabrakło też dobrej zabawy i rozrywek, które dostarczyły uczestnikom niesamowitej frajdy i niezapomnianych wrażeń. Okazało się, że uczniowie świetnie komunikują się ze swoimi rówieśnikami z Europy, a wszelkie bariery językowe znikły. Młodzież, zgodnie z wytycznymi programu, zamieszkiwała w rodzinach goszczących i dzięki temu mogła poznać nie tylko codzienne życie sąsiadów, ale także ich tradycje i zwyczaje. Praca nad projektem w szkole odbywała się w grupach międzynarodowych. Ważnym elementem pracy nad naszym wspólnym projektem było wykorzystanie metody „Uczniowie uczą uczniów”. Uczniowie w grupach międzynarodowych informowali niemieckich kolegów z różnych klas, którzy nie byli uczestnikami spotkania, o naszych działaniach.

Efektem pracy nad projektem w Niemczech było stworzenie ankiety na temat przyszłości młodzieży w Europie, ich orientacji zawodowej. Ankieta została przetłumaczona na języki krajów partnerskich i zostanie przeprowadzona w każdej ze szkół. Opracowane wyniki ankiety będa zaprezentowane na kolejnym spotkaniu projektowym w Irlandii, które planowane jest na kwiecień 2016r.

Gospodarze zadbali, aby wszyscy uczestnicy czuli się jak w domu. Wspólnie spędzony czas nie tylko pozwolił na poznanie pasji, zainteresowań i możliwości Niemców, ale również zaowocował trwałymi przyjaźniami, a może nawet miłościami…

Urszula Karwel – szkolny koordynator projektu

de01

de04

de05

de06

de07

de08

de10

de15

de16

de17

de22

de23

de25

de27

de31

de32

de33

de68


Rozpoczynamy międzynarodową współpracę z pięcioma europejskimi szkołami w ramach projektu Erasmus+

Erasmus+ to program Unii Europejskiej na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu na lata 2014-2020. Stwarza on ogromne możliwości, na silny wymiar międzynarodowy – zakłada współpracę państw UE, a promowanie uczenia się języków obcych i różnorodności językowej stanowi jeden z celów szczegółowych programu.

Od września 2015 r., dzięki wsparciu finansowemu programu Erasmus+, nasza szkoła rozpoczyna realizację projektu w sektorze Edukacji szkolnej, akcja 2 – Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk; Partnerstwa strategiczne i międzynarodowe inicjatywy młodzieżowe.

Przez 3 lata wspólnie z Niemcami, Finlandią, Grecją, Włochami i Irlandią będziemy pracować nad projektem „Rozpocznij karierę od szkoły – młodzi przedsiębiorcy uczą się kreować i wprowadzać innowacje w swojej przyszłej pracy zawodowej”. 

 

Na stronie szkoły na bieżąco będą ukazywać się informacje na temat realizacji projektu. Zapraszam do śledzenia działań projektowych, a zainteresowanych uczniów do udziału w projekcie.

Urszula Karwel, szkolny koordynator projektu

następna